مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی دانش‌جویی (ICPC) در سال ۱۹۷۷ توسط انجمن معتبر ای‌سی‌ام با هدف ارتقای توانایی برنامه‌نویسی گروهی در بین دانش‌جویان بنا نهاده شد. این مسابقه هر ساله به‌صورت منطقه‌‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و طی آن بیش از ۶۰۰۰۰ دانش‌جو از بیش از ۳۰۰۰ دانشگاه ۱۱۵ کشور مختلف جهان به رقابت می‌پردازند و در نهایت حدودا ۱۲۰ تیم برتر به مسابقه‌ی‌ نهایی راه می‌یابند.

 

مسابقه‌ی منطقه‌ای تهران

مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی دانش‌جویی در منطقه‌ی غرب آسیا از سال ۱۳۷۸ در تهران و به همت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است‌. این مسابقه که یکی از مسابقات منطقه‌ای رنامه‌سازی دانش‌جویی در سطح جهان است، هر ساله با حضور حدود ۸۰ تیم سه‌نفره از دانشگاه‌های مختلف کشور و منطقه برگزار می‌شود. تیم برتر این مسابقه به مسابقات جهانی برنامه‌سازی دانش‌جویی راه می‌یابد.

از سال ۱۳۷۸ که تهران میزبان مسابقات منطقه‌ای غرب آسیا بوده است، دانشگاه صنعتی شریف رسما به عنوان سایت غرب آسیا میزبان تیم‌های مختلف از داخل و خارج کشور بوده است و یک بار نیز در سال ۱۳۹۰ دانشگاه تهران این میزبانی را به عهده داشته است. امسال نیز مطابق روال سال‌های گذشته، دانشگاه صنعتی شریف میزبان این رقابت‌ها خواهد بود.

 

ضرورت و اهداف

برگزاری سالانه‌ی این مسابقه نقش مهمی در ارتقاء توان نخبگان برنامه‌نویس کشور و ایجاد شور و هیجان مثبت در آنان داشته است. تقویت مهارت‌های حل مسئله، طراحی و پیاده‌سازی پروژه در زمان محدود، تقویت مهارت‌های گروهی و انجام کار تیمی از دیگر اهدافی است که این مسابقه دنبال می‌کند. حضور شرکت‌کنندگان برتر این مسابقه در مسابقات جهانی و رقابت با دانشگاه‌های مطرح جهان از دیگر دستاوردهای این مسابقه برای دانش‌جویان و دانشگاه‌های کشور است. 

سنجش توان دانش‌جویان و شناخت و معرفی استعدادهای برتر فکری و برنامه‌نویسی از طریق یک رقابت سالم از دیگر اهدافی است که مسابقه دنبال می‌کند. از سوی دیگر لذت حل مسئله و رقابت سالم و فکری با دیگر همتایان از سراسر کشور و مناطق همسایه خود نکته‌ی مهمی است که انگیزه‌ی حضور در این مسابقات را دوچندان می‌کند.

 

اطلاعات تکمیلی

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد این مسابقه به وبسایت مسابقه‌ی منطقه‌ای برنامه‌سازی دانش‌جویی به نشانی icpc.sharif.edu و ویکی مسابقه به نشانی wiki.icpc.ir مراجعه کنید.